דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת תחומי התרחבות 

מאת    [ 26/08/2011 ]

מילים במאמר: 555   [ נצפה 2438 פעמים ]

לאחרונה בצענו ייעוץ עסקי למספר חברות, אשר עמדו בפני האתגר של בחירת תחומי ההתרחבות. חברות רבות מגיעות לנקודה שבה הן מיצו את אפשרויות הצמיחה בתחומי הפעילות הקיימים והן צריכות לזהות תחומי התרחבות, אשר יהוו מנועי צמיחה עתידיים. 

במקרים כאלה תמיד נשאלת השאלה עד כמה רחוק מתחומי הליבה כדאי להתרחב. כמובן שבדרך כלל קיימת עדיפות להתרחב לתחומים הקרובים ככל האפשר לתחומי הליבה, כי בהם כנראה תהיה קיימת סינרגיה עם הפעילות הקיימת. אבל הבעיה היא לא תמיד קיימים תחומים כאלה. ולכן צריכה לתהקבל החלטה באיזו מידה מתרחקים מהליבה.

כאשר אנחנו מבצעים תהליך של ייעוץ עסקי, שמטרתו לזהות תחומי התרחבות ומנועי צמיחה, אנחנו מתחילים מהגדרה מדויקת של יכולות הליבה (core competencies) של הארגון, כאשר אנחנו משתדלים להגדיר את יכולות הליבה בצורה הכללית והרחבה ביותר שאפשר. על-ידי הגדרה רחבה של תחומי הליבה, ניתן לזהות בצורה טובה יותר תחומי התרחבות, אשר יהיו סינרגטיים לתחומי הליבה.

לדוגמה, חברה אשר מספקת שירותי רפואה דחופה בבית הלקוח. ניתן להגדיר את יכולות הליבה שלה כאספקת שירותים רפואיים מיידים. אך הגדרה רחבה יותר, אשר תאפשר זיהוי של תחומי התרחבות רבים יותר יכולה להיות: ניהול צי של סוכני שטח, אשר מספקים שירות בנקודת קצה. על-פי ההגדרה הרחבה יותר, כניסה למשל לתחום של שירותי דרך לרכבים יכולה להיות מאוד סינרגטית, כי היא עדיין מצריכה ניהול של צי נותני שירותים מיידים בנקודת קצה (כלומר לא במשרדי החברה). ישנם שירותי נוספים אשר יכולים להיכנס לקטגוריה של יכולות הליבה של הארגון הנ"ל, כמו למשל מתן שירותי תיקונים של אינסטלציה או מכשירי חשמל בבית הלקוח.

 כמובן שהגדרה רחבה של יכולות הליבה של הארגון יכולה להיות מסוכנת ולאפשר כניסה למספר רב של תחומים. לאחר שהוגדרו יכולות הליבה של הארגון וזוהו תחומי ההתרחבות המתאימים לאותן יכולות, יש לבצע סינון ותעדוף של התחומים האפשריים.

כדי לבחור בצורה מבוקרת את התחומים אליהם צריך הארגון להתרחב, אנו עושים שימוש במודל, אשר מתייחס לשני פרמטרים מרכזיים, המורכבים כל אחד מתתי מימדים:

אטרקטיביות - זהו ממד אובייקטיבי, אשר מגדיר עד כמה תחום ההתרחבות הפוטנציאלי הוא אטרקטיבי, עבור כל חברה (לא רק החברה עבורה מבצעים את ניתוח). כלומר, עד כמה כדאי לחברה מסוימת לפעול באותו תחום. מדד האטרקטיביות יכולל להיות מורכב מתתי-המדדים הבאים:


    • גודל התחום בכסף או בכמויות
    • רמת הרווחיות בתחום
    • קצב הצמיחה העתידי הצפוי
    • רמת סיכונים בתחום

סיכויי הצלחה - זהו פרמטר סובייקטיבי, המתייחס לסיכויים של החברה עצמה להצליח לפעול באותו תחום, על בסיס היכולות והמגבלות שלה. המדד הזה הוא ספציפי עבור החברה הנבחנת ויהיה שונה מחברה לחברה. הוא יכיל תתי-מימדים כגון:


    • סינרגיה לתחומי פעילות קיימים
    • ידע וניסיון בתחום
    • רגולציה
    • עוצמה שיווקית

לאחר שמדרגים את כל תחומי ההתרחבות האפשריים על-פי שני המדדים הללו, ניתן לתעדף את התחומים השונים ולגבש אסטרטגית צמיחה. כמובן שנרצה לבחור את התחומים בהם ישנה גם אטרקטיביות גבוהה וגם סיכויי הצלחה גבוהים, אבל במקרה ותחומים כאלה לא קיימים, תמיד נעדיף את התחומים בהם האטרקטיביות גבוהה והסיכויים נמוכים, מכיוון שעל סיכויי הצלחה יש ביכולתה של החברה להשפיע.

מניתוח סיכויי הצלחה לחדור לתחמי ההתרחבות, נוכל גם לזהות גם את המהלכים  שיש לבצע, בכדי לשפר את סיכויי ההצלחה. גיבוש האסטרטגיה של החברה יתבסס על תחומי הפעילות הנבחרים להתרחבות והמהלכים להגברת הסיכויים לפעול באותם תחומים.

לדוגמה, חברת פיתוח תוכנה זיהתה את התחום של תוכנה כשירות (Software as a Service) כתחום התרחבות פוטנציאלי ואטרקטיבי, בשל גודלו וקצב צמיחתו. אך מכיוון שכיום סיכוייה לפעול בתחום זה הם נמוכים בשל חוסר יכולות טכנולוגיות וניסיון, האסטרטגיה הנגזרת יכולה להיות רכישה של חברת תוכנה בעלת יכולות פיתוח בענן המיחשוב.

 

גיא פרימנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי


טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041


guy@mitzuv.com


www.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב